Валентин Радев: МО е сред най-реформираните министерства
Надяваме се военните експерти, които влязоха в 43-ото Народно събрание, да постигнат съгласие. За да не се случват неща, които ставаха в предишния парламент, където имаше малко хора с експертиза, освен колегата Пламен Манушев и Спас Панчев, бивш зам.-министър на отбраната.
Депутатите трябва да разбират проблемите на армията и да милеят за нея. Оттам тръгва всичко. Разчитам на смислен диалог в комисията по отбрана и по външна политика, защото някои от новите народни представители са били в МО, работили са и по темите за сигурността, безопасността – най-общо за националната сигурност.
Първото, което очаквам, е да има експерти в комисиите и Министерството на отбраната и Въоръжените сили да имат по-голямо лоби. Защото техните проблеми са важни, но искат професионално разбиране. Не могат да бъдат решавани от хора, които не са достатъчно компетентни във военната област.
Що се отнася до Националната програма, която служебният военен министър Велизар Шаламанов прокламира широко, на първо място говорим за приемственост. Това го има и в нашата програма. Когато говорим за отбрана, на първо място е приемствеността.
Имаме опит от 3,5 г. в управлението и една в опозиция.
Не отричаме направеното в момента
Просто си мислим, че то беше започнато още по времето на нашето управление. Защото се говори за нова национална програма, но тя не е нова, тя е същата. Проектите от 13 са стаали 7. Говори се за планова форма на управление, ние му казвахме бюджетиране. Ако сме в управлението, всичко това ще бъде продължено.
Добре е, че капацитети и утвърдени специалисти в областта, включително и министърът на отбраната Велизар Шаламанов, са направили някакви стъпки. Тези стъпки ще бъдат преценени и всичко добро ще бъде продължено.
Бюджетът е много важен въпрос. Знаете, че се борихме и бяхме единствените в миналия парламент, за по-голям бюджет. Но бюджетът беше намален със 100 млн. лв. – официално – с 60 и допълнително – с 55. Това не трябва да се допуска.
Затова казах, че е много важно
в парламента да има експерти
хора, които да са запознати с историята на развитието на Въоръжените сили и МО, да поглеждат статистиката. Да забележат, че от 2000 г., дори от 90-а година насам бюджетът постоянно намалява.
По времето на министър Свинаров е бил 2,89 % от БВП, през 2008 г. става 1,5 %. При нас беше 1,3 % от БВП.
Фактически се добавиха някакви пари, както и при нас, за купуване на техника – хеликоптерите, самолетите „Спартан“ и пак стигаше граници около 1,5 %. Т.е., стремежът трябва да бъде това, което беше постигнато през 2012 г., да не се отстъпва от бюджет за отбрана от 1,5 %.
Аз не съм привърженик на това да се дават допълнително пари от бюджета, а целеви. Какво означава това? Или го има в бюджета, или го няма. Така че би трябвало да е 1,5 на сто от БВП, както е записано в Бялата книга по време на управлението ни.
Дано успеем с повечето експерти от правителството в областтта на националната сигурност и конкретно в МО да се преборим това да остане така. Рамката трябва да бъде, разбира се, увеличаването. Има такива сигнали, че ще се развива икономиката – европейската и българската, и националният бюджет също ще се увеличава. Така че процентно нашите пари ще стават повече. Защото самолети не се купуват с процент от БВП, те си струват 100 млн., какъвто е „Юрофайтер, без значение дали го купува България или богата Германия. Дали е постижимо натовското изискване от
2 на сто от БВП за отбрана?
Това зависи от икономическото развитие на Европа и на страната. Трябва да направим много добър анализ. Три от държавите от НАТО са отделяли за отбрана през годините 2007-2012 над 2%. Само три! Това са САЩ, Германия и Гърция. Всички други са под 2 на сто.
Затова казвам, че 2 % е постижимо ниво. Но трябва да стане заедно с другите държави. Ние сме най-бедната страна в Европа, а повече
не бива да намаляваме числеността на армията
Но трябва да помислим за повишаване на парите за ВС. Има много други области, които трябва да бъдат подпомогнати – здравеопазване, образование, националната икономика. И да обясняваме постоянно, ще останем неразбрани.
Но се надявам, че с общите усилия в НС на експерти и специалисти, ще постигнем успех. Оптимист съм, че в период към 2020 г. може да се постигнат и по-големи проценти, и то – успоредно със страните от Алианса.
Ние не можем да бъдем героите, които да постигнем някакъв висок процент, а да сме значително по-бедни от другите. Това трябва да бъде процент, съобразен с покупателната способност и развитието на икономиката на държавата.
Според мен, МО е едно от най-реформираните министерства в държавата! И то по една проста причина – в сравнение с другите министерства, ние си „имаме“ НАТО. Те си нямат. Никое друго министерство няма такъв съюз, такъв ангажимент. Нещо повече. В НАТО нещата са разпределени и аз казвам, че ние знаем какъв процент ни трябва от БВП. Никое друго министерство няма точно такава ясна представа, обвързана с ЕС и с НАТО. Освен това, усетих го върху гърба си, докато бях заместник-министър на отбраната – ние сме много дисциплинирани!
Когато правителството вземе някакво решение и беше казано, че трябва да има 15 % съкращения, единствени ги направихме ние! И то – веднага! Въпреки че МО беше реформирано и преди идването ни на власт.
Давам само примери. Като този, когато казаха, че няма да се раздават бонуси. Единствени ние, в МО, прибрахме обратно парите, платихме един вертолет с тези средства – двайсет и няколко милиона бяха. И не раздадохме бонуси.
Министърът (Аню Ангелов – б. р.) излезе по телевизията, извини се на военнослужещите. Накрая установихме, че всички министерства са раздали бонуси, включително финансовото…Това не бива да се повтаря.
Последното, ние трябва постоянно да се сравняваме с другите сродни структури. Правехме това и сега ще го правим още по-настойчиво. Не може да се получава така, че в МВР, примерно, да има порцион 120 лв., а в МО, според мен, станаха 90. И едните служители са униформени, и другите са униформени. И едните са свързани с националната сигурност, и другите. Този пакет от закони, за който ще настояваме да бъде приет (четирите закона за спецслужбите – б. р.), ще уеднакви критериите и ще даде справедливост на хората от системата на отбраната.
И те ще кажат – да, така е, държавата е бедна, но всички еднакво се реформираме. Еднакво понасяме трудностите. Дълго време бяхме в криза, крайно време е икономиката да заработи. В тази посока са моите надежди.